DE VIER ELEMENTEN
Regionale Scouting Wedstrijden 2024
Vrijdag 12 april t/m zondag 14 april
LOCATIE: DE VIJF EIKEN – BROODBAAN – RIJEN
De elementen vuur, lucht, water en aarde draaien in een cyclus van 365 jaar, 52 dagen en 7 uur.
Ze houden elkaar in balans. In de laatste 52 dagen en 7 uur van de cyclus, wanneer de balans zwak is en het kwaad de aarde dreigt over te nemen worden er 4 dappere helden gekozen om in 4 proeven te worden getest. Degene die de proeven het beste doorstaat heeft de taak om op het uur van de laatste dag de ceremonie te voltrekken en daarmee het kwaad af te wenden, een nieuwe cyclus te starten en weer voor 365 jaar 52 dagen en 7 uur de balans van de elementen te herstellen. Julius, Daisy, Elliot en Alice zijn de helden van deze cyclus…
Zal het hen lukken de elementen in balans te brengen en het kwaad geen kans te geven?
Zeker is dat ze jullie hulp hierbij hard nodig hebben!!!
THEMAOPDRACHT / RODE DRAAD
DE RSW ORGANISEREN DOEN WE GEZAMELIJK
TIJDSLIJN / VERGADERINGEN / RSW SCOUTING REGIO DE BARONIE.
RSW team vergadering
–
Leidingvergadering
–
RSW team vergadering
–
18 januari is de 2de leiding vergadering bij de ASG om 20:00
–
Inschrijving open | Dit kan tot 5 maart.
–
RSW team vergadering
–
Sluiten inschrijving / materiaallijsten binnen
–
Leidingvergadering / Infomarkt
–
RSW team vergadering
Wij zijn nog op zoek naar mensen die
het leuk vinden mee te helpen.
Dit kan zowel met de voorbereidingen en organisatie als alleen op het weekend zelf.
WIE WAT WAAR EN WANNEER…
HANDIG OM TE WETEN
VRIJDAG 12 APRIL T/M ZONDAG 14 APRIL; DE REGIONALE SCOUTING WEDSTRIJDEN 2023
SCOUTING REGIO DE BARONIE. LOCATIE: DE VIJF EIKEN – BROODBAAN – RIJEN
RSW Locatie -Adresgegevens - Routekaart
De scouts van de Regio de Baronie starten hun RSW op vrijdagavond 12 april vanaf 18:30 uur en we eindigen op zondag rond 14:00 uur.
Dit jaar is de RSW op het defensieterrein aan de Broodbaan 1 te Rijen.
Als vrijdag aankomt, begin dan met ...
Als je vrijdagavond op De Vijf Eiken aankomt, moet je beginnen met de volgende dingen:
- Zorg dat je je groepsnummer en subkampkleur weet (website)!
- Zet je fiets bij je ploegnummer in de fietsenstalling!
- Je ploeg melden bij de subkampstaf. Controle inschrijven wordt door je eigen leiding gedaan.
Zorg dat ze hun groepsvlag bij zich hebben en weet wie hem gaat hijsen. - Materiaal naar je plaats sjouwen. Iedere ploeg krijgt een eigen plaats en nummer op het terrein. Je kunt alvast het materiaal naar je eigen veldje brengen.
Beginnen met opbouwen of tent opzetten mag nog niet !!!
Daar beginnen we allemaal tegelijk aan NA de officiële opening van het weekend.
Start van het weekend
Vrijdag 12 april om 19.30 uur wordt de aftrap gegeven van het weekend.
Dit gebeurt op het activiteitenterrein.
De vlaggen van de groepen worden gehesen en daarna kunnen de wedstrijden beginnen. De eerste activiteit is het opzetten van je tent en keuken. Hiervoor heb je tot 22.00 uur de tijd. Tijdens het opbouwen van het kampterrein kun je de eerste punten verdienen. Dit wordt namelijk beoordeeld.
In de tussentijd zal ook je eigen leiding beginnen met het opzetten van hun tent en de voorbereidingen voor de avond. Het kan dus zijn dat je je eigen leiding even niet ziet. Als je problemen hebt of vragen (tentpaal te weinig, geen haringen, etc) ga dan naar de subkampstaf leden die bij jullie subkamp horen (te herkennen aan de kleur T-shirt of trui behorend bij het subkamp). Zij helpen je verder.
Vier of vijf subkampen en de terreinindeling
Eerst iets over het terrein. Voor het terrein is vooraf een indeling gemaakt, zodat het duidelijk is waar je je tent en keuken op moet gaan zetten. Hiervoor gebruiken we het hele terrein zodat iedereen voldoende ruimte heeft om zijn keukens en tenten neer te zetten. Ploegnummer en kleur subkamp staan hieronder vermeld…
Iedere ploeg krijgt een aangewezen stukje terrein waarop zij hun keukenhoek en slaaptent kunnen bouwen.
De deelnemers doen dit in principe allemaal zelf, de eigen leiding mag dan ook niet helpen.
Dan iets over de subkampstaf. Er komen 4 of 5 subkampen. Elk subkamp heeft een eigen kleur en twee eigen subkampstafleden. Deze twee zul je het hele weekend rond je subkamp zien. Als je vragen hebt over het weekend, vraag het aan een van jullie subkampleiders. Ze zijn er voor jullie.
Drie keer in het weekend is er ploegleiders overleg! De ploegleiders komen samen met je twee subkamp-stafleden. Tijdens het ploegleiders overleg kun je kennis maken met de andere ploegleiders. Het verloop van het weekend en de rest van het weekend komen ter sprake.
Het ploegleiders overleg…. Zorg dat je erbij bent.
vrijdagavond: 19:55 uur,
zaterdagmorgen 8:45 uur
zondag morgen om 9:00 uur.
De subkampstaf is het eerste aanspreekpunt voor de deelnemers en zij zullen tijdens RSW dag en nacht voor hen klaar staan.
BEKIJK HIER DE SUBKAMPINDELING
Strenge controle op veiligheid en koken op gas
RSW Scouting regio de Baronie regeling kooktoestellen en gasslangen
Gasslangen Om een gasfles aan te sluiten op bijvoorbeeld je brander moet je gebruik maken van een goedgekeurde gasslang. Een tuinslang of andere onbekende plastic slang is verboden en levensgevaarlijk. Gebruik deze nooit, zelfs niet tijdelijk als noodoplossing! Gebruik steeds een slang die speciaal ontworpen is voor de propaan- of butaangasinstallatie. Deze is te herkennen aan de volgende opdruk op de slang: NEN-EN 5654, NEN-EN 1763-1, NEN-EN 559 / NEN- EN 1763-1 of NEN-EN 559 / NEN 5654.
Voor losse opstellingen gelden officieel geen beperkende slanglengtes. Wel moet je rekening houden met het eventuele, maximaal toelaatbare drukverlies en er wordt geadviseerd de lengte zo kort mogelijk te houden om het risico op beschadigingen te beperken. De advieslengte van diverse bedrijven en organisaties is 2 meter.
Wat krijgen jullie te eten, en waar moet je zelf nog voor zorgen.
Ook zorgen wij ervoor dat je op zaterdagavond de ingrediënten voor de warme maaltijd krijgt. De basis ingrediënten heb je al aan ons doorgegeven (of je leiding heeft dit al gedaan).
Op zondag nemen we de kratten weer terug en worden ze ook weer door ons beoordeeld! Houdt ze dus een beetje netjes.
En als laatste zorgen we natuurlijk elke avond voor een lekkere kop met chocomel. Neem hiervoor wel een mok mee tijdens de programma’s op vrijdag- en zaterdagavond en zondagochtend.
Maar het is wel zo leuk en lekker (BELANGRIJK!) om dit aan te vullen, dit kan echt van alles zijn van een mooie menukaart tot verse groente en fruit, speciale kruiden enz enz ……………
Wees creatief en zorg dat je een goede lekkere en gezonde maaltijd bereidt ( Dit is niet alleen leuk en lekker, maar je kunt er ook behoorlijk wat punten mee scoren )
Wat moet ik meenemen en zeker niet vergeten!!!
Kamperen:
Tent (met stokken en goede haringen),
pionierpalen om keukentafel te bouwen
kookkist (controleer met je leiding of alles erin zit).
Slaapspullen (de nachten zijn koud, dus: warme slaapzak),
toiletspullen,
bord, mok, bestek,
voldoende droge en warme kleding, schoenen,
thema kleding, zaklamp
Tocht:
Goede loopschoenen,
goede fiets, en per ploeg een fietspomp en bandenplakspullen zijn onmisbaar
Een mobiele telefoon kan heel handig zijn.
Een kaarthoekmeter en kompas zijn onmisbaar. Zorg dat je leiding ze niet vergeet!
iets dat altijd schrijft (bijv potlood of fineliner),
rugzakje (day-pack),
regenkleding,
flesje drinken
Zaterdag avond: Thema kleding
Rode draad: Pen, potlood, schaar, papier, liniaal
Per ploeg 1 keer meenemen: fietspomp, bandenplakspullen, kompas & kaarthoekmeter, mobieltje, themaopdracht
Koken: Extra ingrediënten om van je basispakket een volwaardige maaltijd in thema te maken
Verder gelden er natuurlijk een aantal kampregels
- Houdt het terrein en de toiletten schoon
- Drinkwater: tappunt voor jerrycans bij de wasbakken voor tandenpoetsen en wassen
- Het terrein niet verlaten zonder dit aan de subkampstaf te melden, behalve overdag op zaterdag natuurlijk tijdens de tocht.
- Niet op het terrein van de leiding/staf komen
- Niet fietsen op het terrein
- Dolken, messen, alcohol houdende dranken (of dranken die daarop lijken) zijn niet toegestaan
- Heb respect voor andermans spullen, en hou het terrein netjes.
- Kijk goed uit tijdens de tocht en hou je aan de verkeersregels
- Laat het voor iedereen een leuk weekend zijn.
- Vergeet je thema opdracht na afloop niet mee terug te nemen.
Algemene regels en afspraken RSW weekend
- Verantwoordelijkheid: De leiding van de groepen blijft eindverantwoordelijk voor de kinderen van hun groep, voor zichzelf en hun eigen materiaal. De Regio is verantwoordelijk voor het regiomateriaal en het RSW-Terrein. Het RSW-team zorgt tijdens de RSW voor goede inlichting van de leiding van de groepen bij problemen met kinderen.
- Subkamp: Hulp aan de kinderen wordt geboden door de subkampstaf die altijd aanwezig is op het subkampterrein. Leiding kijkt bij naar bed gaan of de eigen kinderen in hun EIGEN tent liggen. Leiding wordt geroepen bij evt problemen.
- Eerder naar huis: Mochten kinderen eerder naar huis moeten, meld dit dan even bij de subkampstaf en aan het RSW-Team. Als door ziekte een kind naar huis gaat, ook melden bij de subkampstaf en RSW-team. Dan weten we dat de ouders onderweg zijn en weet de subkampstaf en het RSW-team wie er wel en niet op het terrein aanwezig is. Ouders komen NIET op het terrein.
- Badges, poorten en bezoekers: De poorten van het terrein zijn het hele weekend gesloten, daarom krijgt iedereen een badge met zijn/haar naam erop. Draag deze badge.
Bezoekers vooraf aanmelden bij coördinator / telbureau; ze worden ontvangen aan de hoofdpoort en krijgen een speciale bezoekers badge. - Overdag toezicht bij de poort, ’s nachts is er een bel.
- Drinken: Tijdens het gehele weekend is op bepaalde tijden koffie en thee beschikbaar in het leidinglokaal. Als de koffiepot leeg is graag even omruilen met een volle in de keuken. Denk aan EIGEN MOK (er zijn géén plastic bekertjes); denk ook aan eigen bord en bestek. Bier, wijn en fris wordt na het normale programma verkocht bij de bar in het leidinglokaal.
- Auto’s: Er mag NIET met auto`s over de zand/ gras platen gereden worden maar alleen op de verharde wegen.
Alle auto’s geparkeerd op het terrein op de daarvoor aangewezen plaatsen hebben een volledig ingevulde parkeerkaart leesbaar achter het raam liggen. Deze kaarten worden per groep uitgegeven op de infomarkt.
Motoren en brommers (scooters) ook bij de auto’s parkeren.
Alleen een auto voor noodgevallen bij de Sub-kampstaf en leiding terrein.
Laden en lossen van materiaal vindt plaats op aanwijzing van het RSW-team. - Op / aan leiding-slaaptent een naamkaartje met groepsnaam, zodat subkampstaf de leiding kan vinden als er ’s nachts iets met een kind aan de hand is.
Beoordeling en puntenverdeling
Tijdens het koken zaterdagavond word je 2x beoordeeld.
De beoordelaars hebben al gegeten, maar willen misschien wel een beetje proeven. Beoordeling gebeurt op smaak, creativiteit, hygiëne en natuurlijk ook SAMENWERKING! Bovendien willen we niet dat goed eten in de vuilnisbak komt, dus wordt er gekeken of jullie alle ingrediënten ook gebruiken.
900 punten is het maximaal totaal
te behalen aantal
Themaopdracht / presentatie 70 punten max
Rode draad / opdrachten 100 punten max
Kamperen RSW weekend 240 punten max, onderverdeeld in:
– Vrijdagavond 60
– Zaterdagochtend 90
– Zondagochtend 70
– Foerage krat 20
Tocht op zaterdag 280 punten max, onderverdeeld in:
– Route 160
– Posten 120
Koken zaterdagavond 160
Sport en spel zondagochtend 50
BEKIJK DE RSW FACE BOOK PAGINA SCOUTING REGIO DE BARONIE
DOWNLOADS EN WEBLINKS
KLIK OP DOWNLOAD OM HET BETREFFENDE BESTAND TE OPENEN
WAT JE DAN NAAR KEUZE KUNT LEZEN PRINTEN OF OPSLAAN
VAARDIGHEDEN
SCOUTS
Van deelnemende scouts wordt minimaal verwacht dat zij op het niveau van vervolgactiviteiten kunnen presteren.
VEILIG
PIONIEREN
Dit moet je zeker bekijken als je meer wil weten over het pionieren Hoe je dat veilig en goed kunt doen tijdens het weekend.
PROGRAMMA
SCOUTS
Het complete scouts programma aangevuld met belangrijke dingen waar je aan moet denken. Om te printen en mee te nemen.
TOCHT
TECHNIEKEN
Hier vindt je heel veel handige tips en uitleg over diverse tochttechnieken die je altijd van pas kunnen komen tijdens de RSW.
OMGEVINGS
OVERZICHT
Overzichtskaart van de directe omgeving waar de tocht op zaterdag plaatsvindt. en waar het RSW-terrein terug te vinden is…
KOKEN OP GAS EN
VEILIGHEID
Waar tijdens het RSW weekend extra op gecontroleerd gaat worden is veiligheid en voorschriften mbt kooktoestellen.
PLATTEGROND
TERREIN
Wil je weten waar je alles kunt vinden klik dan hier voor de plattegrond en indeling van het RSW terrein aan de broodbaan in Rijen
PROGRAMMA
LEIDING
Het complete RSW programma cq weekend verloop en waar je aan moet denken vul dit evt aan met je specifiek persoonlijk takenpakket.
VRAGEN CQ OPMERKINGEN???
STUUR ONS EEN MAILTJE…
WIJ REAGEREN DAN ZO SNEL MOGELIJK
REGIONALE SCOUTING WEDSTRIJDEN 2024 SCOUTING REGIO DE BARONIE
VRIJDAG 12 APRIL T/M ZONDAG 14 APRIL LOCATIE: DE VIJF EIKEN – BROODBAAN – RIJEN